Jenis-jenis manusia dalam menuntut ilmu (Hadis Rasulullah)

Jenis-jenis manusia dalam menuntut ilmu. Sebagai mana hal nya kebutuhan-kebutuhan manusia yang lain, ilmu merupakan kebutuhan primer yang harus di miliki dan di kuasai setiap ummat. hal ini lah yang akan menjadi pengendali di mana kita akan melangkah (baik atau buruk). berikut hadis-hadis Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam mengenai jenis-jenis manusia dalam menuntuk ilmu :

Pertama : Penuntut ilmu yang terbaik.

Belajar dengan tekun dan bersungguh-sungguh. Belajar dengan beradab, sentiasa berusaha untuk berada di depan dan memberi perhatian sepenuhnya kepada syarahan guru. Golongan ini mendapat ganjaran pahala, rahmat, ridho dan keampunan Allah Subhana wa ta ala. Mereka ini mendapat kebaikan dan kejayaan di dunia dan di akhirat.

Kedua : Penuntut ilmu yang sederhana.

Golongan ini menuntut ilmu dengan kesungguhannya tidak seperti golongan pertama disebabkan rasa malu dan sebagainya.mereka berada di belakang dan kurang memberi tumpuan semasa belajar. Mereka ini tetap mendapat kebaikan, keampunan dan pahala tetapi kurang berbanding golongan yang pertama.

Ketiga : golongan yang berpaling daripada menuntut ilmu

Golongan yang ketiga ini langsung tidak berkehendak kepada kebaikan dan ganjaran Allah. Mereka sentiasa ponteng dan tidak menghadiri majlis ilmu. Mereka mendapat kemurkaan Allah Subhana wa ta ala akibat tindakan sedemikian. Golongan inilah golongan yang paling rugi di dunia dan di akhirat. Di dunia hidup dalam kemiskinan dan kehinaan sementara di akhirat mendapat kemurkaan dan azab Allah Subhana wa ta ala.

Oleh yang demikian rebutlah peluang menjadi penuntut ilmu yang terbaik. Rebut peluang berada di barisan paling hadapan di dalam kelas agar menepati hadis Nabi ini dan mendapat ganjaran pahala, reda, rahmat dan keampunan Allah Subhana wa ta ala. Jangan sesekali menempatkan diri anda dalam golongan yang ketiga kerana sikap buruk tersebut menyebabkan mereka dimurkai oleh Allah Subhana wa ta ala.

Rasulullah sallalahu alaihi wa sallam bersabda : Tidak mahukah aku khabarkan kepada kamu mengenai tiga jenis manusia?. Adapun yang pertama dia berlindung kepada Allah maka Allah memberi perlindungan kepadanya. Yang kedua dia malu, maka Allah juga malu kepadanya dan yang ketiga dia berpaling maka Allah berpaling daripadanya. ( Riwayat Imam al-Bukhari: no 66 )



Referensi cendekia : di lansir dari beberapa rujukan. 
Previous
Next Post »

1 komentar:

Write komentar
20:09 delete

bisa menambah wawasan saya ,trism buat adminnya..!!

Reply
avatar

silahkan berkomentar :
* Gunakan bahasa yang baik dan benar
* dilarang keras menyinggung Suku Agama, Ras dan Antar golongan
* Tidak untuk spam, link aktif, dan iklan produk
* berkomentar relevan dengan artikel yang di bahas
* komentar di moderasi penuh oleh admin
EmoticonEmoticon